lauantai 8. marraskuuta 2014

Marraskalenteri, päivä 8: Virkatut korvikset

Itse en perusta juurikaan koruista, mutta niitä on ääreist kiva tehdä, ovat nopeatekoisia ja vieläpä kovin sieviäkin :)
Virkatut korvikset toimivat hyvin pienenä lahjana henkilölle, joka pitää korviksista eikä haittaa, vaikka ne olisivat hieman näyttävämmät :)
Nyt toivoisin, että minulla olisi jonkinlainen ohjelma, jolla voisi piirtää virkkauskaavioita. Kuva kun kertoo paljon enemmän kuin sanallinen ohje. Mutta tällä on mentävä...

Virkatut korvikset

Lankana jokin ohut lanka, esim erikoisvahva ompelulanka, DMC:n ohut puuvillalanka, ohut pellavalanka tms.

Virkkuukoukku langasta riippuen 0,6-1,0mm.
Vinkki: Kannattaa valita astetta pienempi virkkuukoukku, kuin mitä langalle on tarkoitettu. Tämä siksi, että korviksesta tulee näin jämäkämpi eikä sitä välttämättä tarvitse kovettaa.

Lyhenteet:
kjs = ketjusilmukka
ks = kiinteäsilmukka
p = pylväs

1.krs:
Taikarenkaaseen *1p, 1kjs* toista *-* yhteensä 12 kertaa. Sulje kerros piilosilmukalla.

2.krs:
Siirry piilosilmukalla kjs:n kohdalle.
Virkkaa*(3p yhteen kjs:n kohdalle, 2kjs) x 2, 3p yhteen seuraavan kjs:n kohdalle, 5kjs* toista *-* yhteensä 4 kertaa.
Sulje kerros piilosilmukalla.

3.krs:
Siirry piilosilmukalla kahden kjs:n kohdalle.
Virkkaa *ks kahden kjs:n kaareen, 4kjs, ks seuraavaan kahden kjs:n kaareen, 1kjs, 5p viiden kjs:n kaareen, kolmen kjs:n nirkko, sekä vielä 5p samaan viiden kjs:n kaareen, 1kjs* toista *-* yhteensä 4 kertaa.
Sulje kerros piilosilmukalla.

Korvikset voi halutessa kovettaa liima-vesiseoksella tai erillisellä kankaankovetin aineella, mutta virkkauspinta voi muuttua melkoisesti ja lanka voi menettää kiiltonsa.

Pinterestissä on PALJON erilaisia virkattuja korviksia ja malleja niihin. Niitä voi hakea esim seuraavilla hakusanoilla:
- crochet earrings
- crochet earrings pattern
- crochet earrings tutorial
- crochet earrings diy

2 kommenttia:

  1. Näyttävän kaunis, mutta silti tarpeeksi siro malli :) Aion ehdottomasti kokeilla näitä!