Amigurumi vinkit

Kerään tälle sivulle erilaisia blogissani julkaisemia amigurumien tekemiseen liittyviä vinkkejä. Linkkien takaa löytyy sivu, jolla on tarkemmin kerrottu vinkistä.

Vinkit sisältävät minun tapani tehdä asioita ja kuten yleensä, tässäkin tapauksessa asiat voidaan tehdä useammalla tavalla, enkä sano, että omani on se oikea ja helpoin tapa. Mutta toivottavasti näistä vinkeistä on kuitenkin hyötyä aloitteleville "amigurumisteille" ja miksei jopa pidempään amigurumeja tehnyt voi saada jotain vinkkejä näiltä sivuilta :)

Aloitan vinkkiosion pienellä englanti-suomi virkkaussanastolla (linkki).

Taikarengas (linkki)
Taikarengas -aloitus on hyvä osata amigurumeita tehdessä. Sillä on helppo aloittaa useimmat amigurumien osat. Taikarenkaan avulla aloituskohdan saa täysin kiinni ilman, että täyte paistaa aloituskohdan alta.

Lisäysten "limitys" pyöreässä kappaleessa (linkki)
Mikäli silmukoiden lisäykset tulee peräkkisillä kerroksilla samaan kohtaan, tulee kappaleesta enemmän monikulmion muotoinen kuin pyöreä. Sen sijaan, jos lisäykset limittää eri kohtiin peräkkäisillä kerroksilla, kappaleesta tulee pyöreä.

Näkymätön kavennus (linkki)
Näkymätön kavennus on osoittautunut todella hyödylliseksi amigurumien teossa. Suosittelen kokeilemaan :)

Spiraali vai ketjusilmukka-aloitus (linkki)
Amigurumien osia tehdessä voi kerrokset virkata jatkuvana spiraalina tai sitten ketjusilmukka-aloituksella.

Erilaiset täytteet (linkki)
Amigurumin voi täyttää monenlaisilla eri täytteillä. Kirjoituksessa olen listanut erilaisia täytevaihtoehtoja, joita olen itse käyttänyt ja jotka tulivat mieleeni käytettäväksi täytteenä.

Mustan osan täyttäminen (linkki)
Täyte tuppaa aina paistamaan silmukoiden läpi, vaikka kuinka tiiviisti yrittäisikin virkata ja mustassa amigurumissa se on erityisen häiritsevää. Mutta onneksi tähänkin löytyy apu.

Amigurumin osien kiinnitys (linkki)
Suosittelen kokeilemaan tätä vinkkiä. Se on helppo ja parantaa lopputulosta huomattavasti :)

Amigurumien silmät (linkki)
Amigurumeissa voi käyttää valmiita silmiä tai tehdä ne itse monin eri tavoin. Tässä kirjoituksessa on annettu vinkkejä silmien tekotapoihin.

1 kommentti:

  1. Teen ensimmäistä virkattua lelua ja lopputuloksesta tulee paljon parempi vinkkiesi ansiosta. Kiitos.